~ ObO

aku bukan sesiapa dan bukan orang sesiapa ~ ObO

,

,

Wednesday, September 15, 2010

YANG BENAR DAN YANG SALAH

Foto dari blog patpatsikulipat



Suasana berhari saya masih terasa. Seronoknya bila dapat berjumpa sanak saudara dan baik ke kampong halaman. Terlupa seketika pada blog picisan dan haprak saya ni.

Semalam bila buka internet dan melihat blog patpatsikulipat saya jadi terkejut berok dengan apa yang diperkatakan dalam posting dan keganasan komen-komen tahap bebal dari pembaca blog itu.

Bukan menyebelahi mana-mana pihak, tetapi pertama saya mengecam perbuatan mengaibakan orang secara keterlaluan. Kesian Kak Wok Hitam tu. Rasanya nak bernafas pun dan tersekat-sekat kerana diperkatakan sampai kedasar.

Bagaimanapun saya kecewa dengan cara berfikir orang UMNO Jerantut yang cuma menyalahkan blogger patpatsikulipat sedangkan apa yang diperkatakan itu ada kebenarannya. Apakah menyatakan kesalahan pemimpin itu juga satu kesalahan? Apakah pemimpin boleh lakukan sesuka hati mereka? Ingatkan kata Tun Mahathir bahawa pemimpin bukan saja mesti bersih tetapi juga mesti nampak bersih?

Ada pihak yang menyalahkan blogger seolah-olah bloggerlah yang merosakkan UMNO. Tetapi jika pemimpin itu tidak melakukan sesuatu yang salah dan buruk mampukah blogger menyalahkan mereka?

Saya membaca di blog SPU pagi tadi dan saya bersetuju dengan pendapatnya walaupun tidak semua. Kenapa orang menyalahkan apa yang patpatsikulipat katakan tetapi tidak salahkan apa yang WZWH katakan. Yang nyata adalah WZWH melakukan lebih besar kerosakan pada UMNO Jerantut kerana beliau mengecam tokoh-tokoh penting Jerantut berbanding patpatsikulipat hanya mengecam Kak Woh Hitam yang bukanlah sesiapa melainkan melukut ditepi gantang.

Jika berfikir dan menilai yang mana benar dan yang mana salahpun UMNO Jerantut tidak mampu, bagaimana perkara yang lebih penting dapat diubah?

No comments: